Saturday, March 12, 2011

Gempa Bumi & Tsunami di Jepun

March 12, 2011


Gempa Bumi dan Tsunami Paling di Jepun

Semalam adalah hari yang agak sedih bagi warga Jepun dan juga dunia kerana negara matahari terbit ni sekali lagi dilanda gempa bumi lebih kurang 8.9 skala ritcher, yang terbesar dalam sejarah Jepun selepas 150 tahun.




NONE
 NONE

Jadi, berhati-hatilah jangan kita ke pantai sebabnya amaran telah pun dikeluarkan, terutamanya buat teman- teman di Sabah. Kesan Tsunami mungkin akan turut dirasai. Saya doakan agar Negara kita Malaysia ni selamat dari sebarang bencana dan malapetaka.

Banyak sahabat- sahabat saya berkata “itulah dunia dah akhir zaman ni…”

Aku teringat juga semasa peristiwa Israk Mikraj di mana Nabi junjungan kita Rasulullah S.A.W., di mana semasa baginda diangkat ke langit oleh Malaikat Jibrail, selepas bertemu dan melihat dengan pelbagai peristiwa semasa di dalam perjalanan, terlihat juga Baginda seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat.

                                 

Jadi, sebenarnya amatlah tua dunia ini, sejak zaman Rasulullah lagi sudah begitu keadaannya.. bagaimana sekarang? Wallahualam.. Allah lebih mengetahui.. Sesungguhnya kiamat itu benar..

Lihat juga surah ini, setiap kali aku dengar, memang amat menginsafkan diri aku yang hina disisi Allah Pencipta dan Raja Sekelian langit dan Bumi..


Semoga Allah ampunkan dosa- dosa kita sekalian umat…

Allahu Akhbar!

Rizal Hakim

No comments:

Post a Comment

!-- nuffnang -->